سلامت و پزشكي سلامت و پزشكي .

سلامت و پزشكي

بيماري هموروئيد يا بواسير چيست و درمان آن چگونه است ؟

شرح بيماري :
بواسير عبارت‌ است‌ از سياهرگ‌هاي‌ گشادشده‌ ( واريسي‌) در راست‌ روده‌ يا مقعد. بواسير ممكن‌ در مجراي‌ مقعدي‌ (بواسير داخلي‌) يا در مدخل‌ مقعد (بواسير خارجي‌) واقع‌ شده‌ باشد. بواسير ممكن‌ است‌ سال‌ها وجود داشته‌ باشد اما تنها با وقوع‌ خونريزي‌ بدان‌ پي‌برده‌ شود.
درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
اگر در همان‌ جايي‌ كه‌ بواسير بوده‌ است‌ يك‌ برجستگي‌ سفت‌ تشكيل‌ شود.
اگر بواسير باعث‌ درد شديد مي‌شود كه‌ با درمان‌هاي‌ ذكر شده‌ در بالا تخفيف‌ نيابد.
اگر خونريزي‌ زياد باشد (بيش‌ از مقداري‌ كه‌ در قسمت‌ علايم‌ ذكر شد). البته‌ بايد به‌ يادداشت‌ كه‌ خونريزي‌ ممكن‌ است‌ يكي‌ از علايم‌ اوليه‌ سرطان‌ باشد.
شيوه هاي جديد معالجه هموروئيد (بواسير) :
هموروئيد يا بواسير بيماري بسيار شايعي است كه افراد را در سنين مختلف چه جوان و چه پير مبتلا مي كند اما بسياري افراد به علت شرم از بيان آن و مراجعه به پزشك خودداري مي كنند.
مقاله زير به شيوه هاى جديد درمان اين بيمارى مى پردازد.شما ممكن است با اسم هموروئيد آشنا نباشيد ولى حتماً كلمه بواسير را شنيده ايد. بايستى متذكر شد كه هموروئيد همان بواسير است و يكى از بيمارى هاى شايع جراحى است و حدود ۷۵ درصد افراد به ويژه افراد بالاى ۳۰ سال در طول زندگى خود به اين بيمارى مبتلا مى شوند.
• هموروئيد چيست ؟
هموروئيدها بالشتك هاى عروقى طبيعى هستند كه در ناحيه كانال مقعدى در قسمت ۴ سانتى مترى انتهاى روده بزرگ (راست روده) قرار دارند و در دو قسمت داخل و خارج كانال مقعد قرار دارند كه به آن هموروئيدهاى داخلى و خارجى مى گويند.
هموروئيد ها ارگان هاى طبيعى اين ناحيه هستند كه در اثر زور زدن به دنبال يبوست مزاج و يا اسهال مى توانند پرخون و متورم شده و در صورت تكرار يبوست و زور زدن موقع اجابت مزاج اين بالشتك هاى عروقى متورم و دچار پارگى و زخمى شده و به صورت خونريزى و بيرون زدگى و گاهاً درد به هنگام اجابت مزاج خود را نشان دهند.
• انواع هموروئيد:
هموروئيدهاى داخلى از نظر شدت علائم به چهار درجه تقسيم مى شوند.
درجه اول: خونريزى بدون بيرون زدگى
درجه دوم: خونريزى همراه بيرون زدگى كه خودبه خود جا مى رود
درجه سوم: خونريزى به همراه بيرون زدگى كه با دست جا مى رود
درجه چهارم: خونريزى به همراه بيرون زدگى كه با دست جا نمى رود
هموروئيدهاى خارجى معمولاً به صورت يك برجستگى خارجى در بيرون ناحيه مقعد قرار داشته و اكثراً با درد و تورم همراه است.
• چه عواملى باعث ايجاد هموروئيد مى شود؟
علت واقعى هموروئيد مشخص نيست. وليكن عوامل مهم و موثر در بروز آن عبارتند از:
۱- يبوست مزمن
۲- اسهال مزمن
۳- زور زدن موقع اجابت مزاج
۴- نشستن طولانى مدت در توالت
۵- افزايش سن
۶- عوامل ارثى
۷- حاملگى
۸- تحرك كم
۹- مصرف غذاهاى كم فيبر، عدم استفاده از ميوه جات و سبزيجات، مصرف الكل و…
درمان به روش ليزر :
يكى ديگر از روش هاى جديد براى معالجه هموروئيد درمان بواسير بدون عمل ليزر است كه در نهايت برش و برداشتن بافت هموروئيدى است كه با امواج ليزر صورت مى گيرد كه روشى گران است و مزيت چندانى نسبت به جراحى ندارد. به طور كلى امروزه گرايش به اعمال جراحى سرپايى بخصوص رابربندينگ و روش DG – HAL رو به افزايش است و استقبال جراحان از اين روش رو به فزونى است، كه هر دو روش مذكور در سال هاى اخير در ايران معرفى گشته و در حال حاضر انجام مى گردد.
هيچ كس، به غير از يك متخصص روده و مقعد، دوست ندارد در مورد بواسير صحبت كند. اطلاعات كمي در مورد اين بيماري در ميان عموم وجود دارد، و از طريق رسانه هاي گروهي نيز اطلاعات كمي ارائه مي شود، از اينرو افراد معمولاً تصور مي كنند كه اين بيماري جزء بيماري هاي نادر است. درصورتي كه برخلاف اين تصور، افراد بسيار زيادي به آن مبتلا مي شود. برطبق تحقيقاتي كه در سال ۱۹۹۱ بر اين بيماري انجام گرفت، مشخص شد كه حدود ۱۰۰ ميليون امريكايي به آن مبتلا هستند.
مبتلايان بسياري، احتمالاً از روي خجالت، به دنبال درمان آن برنمي آيند. براي اين دسته از افراد، عمل دفع و نشستن بر سطوح سفت و سخت، بسيار دردناك و عذاب آور خواهد بود.
اما براي مبتلايان و همچنين آن دسته از افراد كه به اين بيماري مبتلا نيستند خبر خوبي داريم: راه هاي بسياري براي پيشگيري و درمان اين بيماري وجود دارد.
مطالب مرتبط: كلينيك بواسير

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ تير ۱۳۹۷ساعت: ۱۱:۱۴:۳۲ توسط:jodyy موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :