سلامت و پزشكي سلامت و پزشكي .

سلامت و پزشكي

علت شقاق مقعد (فيشر)

علت شقاق مقعد (فيشر)شقاق مقعد (فيشر) ترك و يا زخمي است كه در ناحيه ابتداي مقعد رخ مي دهد كه بسيار دردناك بوده و گاهاً با خونريزي مختصر موقع اجابت مزاج همراه است. علت شقاق مقعد (فيشر) متفاوت است وليكن در اكثر بيماران با تغيير اجابت مزاج از قبيل يبوست و يا اسهال شديد همراه است.

برخي علت شقاق مقعد (فيشر) را مشكلات كاهش خون رساني در قسمت پشتي مقعد مطرح كرده اند و بعضي از محققان افزايش فشار داخل كانال آنال (مقعدي) را از علل آن مي دانند.شايع ترين محل اين زخم در قسمت خلفي است و از نظر بروز فيشر در بين زنان و مردان هر دو به يك اندازه شايع است به خصوص در افراد بالغ جوان شايع تر مشاهده مي شود وليكن اين بيماري از نوزادان تا افراد مسن را گرفتار مي كند.عوامل موثر در بروز شقاق مقعد• شقاق مقعد به وسيله فشار و كشش زياد در ناحيه مقعد به وجود مي آيد. يك شقاق ممكن است زماني كه شما يبوست داريد يا سعي مي كنيد يك توده مدفوعي بزرگ و سفت را دفع كنيد، به وجود بيايد و يا گاهي بعد از اسهال هاي مكرر مي توان شاهد به وجود آمدن درمان شقاق باشيم.

دريچه خارجي مقعد تحت كنترل ارادي شما است. ولي دريچه داخلي مقعد تحت كنترل شما نيست و اين عضله تحت فشار و كشش در همه اوقات باقي مي ماند.• شقاق ممكن است زماني به وجود آيد كه شما فشار زياد و طولاني مدتي را به مقعد جهت كنترل اجابت مزاج وارد مي كنيد. اين كار منجر به كاهش جريان خون مقعد و ايجاد پارگي مي شود.• ضربه نيز مي تواند شقاق ايجاد كند.

در حين تولد نوزاد ۱۱ درصد زنان شقاق مقعد پيدا مي كنند.• شقاق همچنين مي تواند به علت داخل كردن انگشت (مثلاً هنگام معاينه فيزيكي و يا تخليه مدفوع با انگشت) و يا داخل كردن جسم خارجي به وجود آيد.• در بعضي بيماران يك درمان شقاق مقعد ممكن است به وسيله التهاب روده ايجاد شود. بيماري هاي التهابي روده (ZISS) منجر به اسهال خوني، درد شكم، تب، كاهش وزن، شقاق، يا فيستول نزديك مقعد مي شود.درمان انواع فيشرفيشر به دو فرم حاد و مزمن ديده مي شود. شقاق حاد مقعد زماني است كه علايم طي يك ماه اخير شروع شده است و با درد شديد مقعد به خصوص در موقع اجابت مزاج شروع شده و زخم به صورت حاد است. درمان فرم حاد فيشر به صورت مراقبتي و سرپايي است. اكثراً با تغيير عادات غذايي و مصرف فيبر و سبزيجات و تنظيم عادات اجابت مزاج و استفاده از پمادهاي بي حس كننده درمان شقاق مي شود.فيشر مزمن وقتي است كه علائم شقاق مقعد طولاني شود و گاهاً علايم تكرار شود در اين حالت فيشر مزمن مي شود در اين حالت اكثراً يك زائده پوستي نيز در لبه مقعد ايجاد مي شود كه در اين صورت اكثراً نياز به درمان شقاق بيشتر از قبيل جراحي دارد.يك رژيم با فيبر كم نيز ممكن است نقشي در ايجاد اين بيماري بازي كند. ميوه ها و سبزيجات منبع اصلي فيبرهاي غذايي هستند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ساعت: ۰۲:۳۵:۱۲ توسط:jodyy موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :